Konceptudvikling, kampagner og events
Vi udvikler færdige koncepter, kampagner og events og inden for kommunikation og markedsføring. Det gør vi i tæt samarbejde med vores kunder i et univers af videndeling og præcise målsætninger.
Hvem der får idéen betyder ikke så meget. Vi samarbejder om at omsætte den til konkrete løsninger og færdig kommunikation.
Vi sørger for at forbinde kunden og de relevante målgrupper gennem målrettede budskaber på de rigtige visuelle platforme.
Konceptudvikling
Produktkoncept
Skal du gøre en ekstra indsats for et af dine produkter, kan du vælge at udvikle et produktkoncept.
I dette tilfælde er det Oldebjergs Støbejernskoncept.
Konceptet rummer en lang liste af produkter, og der blev udviklet en produktoversigt samt produktblade på alle produkter.
Formålet var at sælge støbejern ind til danske kommuner og forsyninger, og materialet blev produceret digitalt og analogt.
Der blev sendt direct mails til alle navngivne beslutningstagere, og salget – og dermed markedsandelen – blev bygget op derfra.
Rekrutteringskoncept
Har du en bestemt opgave eller et bestemt formål, kan du udvikle et koncept med henblik på at nå dine mål.
I dette tilfælde skulle ODIN bruge flere elever, og der blev udarbejdet et rekrutteringskoncept til bruge on-line og på fagmesser i nærområdet.
De dygtige unge mennesker, der velvilligt stillede sig til rådighed, var alle elever i virksomheden og personificerede dermed en virkelighed, som de nye ansøgere kunne se sig selv i.
Udarbejdelse og gennemførelse af kampagner
Kampagner og events er ofte enkeltstående opgaver. Det kan være en kampagne for kunder, som ønsker at øge fokus på et kompetencesegment, og så udarbejdes det inden for rammerne af kundens strategi og designmanual.
Det kan også være en kampagne for en enkeltstående aktivitet med henblik på at ændre opinionen eller blot brande et initiativ, og så udarbejdes kommunikationskonceptet fra bunden.
Biodiversitetskampagne
Grøn Vækst A/S, som er et af Danmarks største anlægsgartnerfirmaer, ønskede at blive kendt som “Eksperter i biodiversitet i moderne byggeri”.
Kampagnen blev lanceret op mod fagmessen Have & Landskab, og var rettet mod deltagere på messen samt byplanlæggere og arkitekter on-line.
Kampagneelementerne var en præsentationsbrochure, hvor flere projekter om fokus på biodiversitet i moderne byggeri blev beskrevet. En outdoorkampagne, der bl.a. blev brugt på HL messen og en lang række on-line bannere, hvor vi – op til messen – opfordrede de besøgende til at besøge standen. Efterfølgende kørte en opfølgning mod byplanlæggere og urbane arkitekter, for at fange dem i projekteringsfasen.
Udarbejdelse og gennemførelse af events
Vi arbejder med events, hvor kunderne ønsker at gøre “noget ekstra” ud af en mærkedag eller en happening.
I alle tilfælde foregår planlægningen i tæt samarbejde med kunden fra start til slut.
EVENT
Vi beskriver en anelse mere om, hvordan vi arbejder med opgaven i dette eksempel.
CASE: Fejring af ODIN Engineerings første 60 år som innovativ, fremsynet produktionsvirksomhed.
Begivenheden måtte ikke kaldes et jubilæum, da det, efter kundens opfattelse, er bagstræberisk “hvilen på laurbærrene” og det modsatte af fremsynet.
Så hvordan løser man lige den?
Vi valgte at fejre de næste 60 år!
Kunden:
ODIN Engineering A/S har været kunde hos Mezzoforte siden 2004.
Hos ODIN er alle medarbejdere maskinbyggere og virksomheden ligger i den absolut kreative ende af produktionsvirksomheder i Danmark. Indehaver Mads Strøjer Rasmussen er 3. generation i spidsen for virksomheden, der udvikler innovative maskiner til de største spillere i dansk erhvervsliv.
Opgaven:
Opdraget i dette tilfælde var, at vi IKKE skulle kalde det et jubilæum og i stedet finde på “noget”, der passede ind i virksomhedens selvopfattelse som en innovativ virksomhed, der hele tiden tænkte fremad i alle gøremål i hverdagen.
Løsningen:
Vi valgte at fejre de NÆSTE 60 år. Så vi besluttede at “opfinde” 12 nye opfindelser, som ODIN gerne ville realisere i løbet af de næste 60 år. Med et glimt i øjet.
De 12 nye opfindelser skulle være bærende for fortællingen om fremsynethed. Og grundlaget for dele af kommunikationen i forbindelse med fejringen.
Det skulle vise sig at blive ret inddragende i ODINs organisation og særdeles underholdende.
Processen – printopgaverne
Opfindelserne
Det var vigtigt, at ODIN’s staff købte ind på idéen, så vi indledte med et brainstormingmøde med de mest krøllede hjerner fra udviklingsafdelingen, et par innovative smede og to produktionsingeniører – for balancens skyld.
Intet var forbudt og efter 4 timer var der to whiteboards tætskrevne med idéer til opfindelser, ODIN gerne ville effektuere de næste 60 år. I alle kategorier. Nogle mere realistiske end andre. Men når vi kigger på, hvad der var “muligt” for 60 år siden, og ser på, hvad der er sket siden da, så er det lidt spændende, om nogle få af disse drømmerier ikke en dag kan blive til virkelighed. Man KAN faktisk overføre strøm trådløst i dag – i meget små mængder. Og med 60 års udvikling oveni… kan du måske downloade strøm til din elbil trådløst fra et World Wide Power grid før end du tror?
Illustrationerne
Så startede en længe process med færdiggørelse af de 12 illustrationer. Processen kørte i hele sagsforløbet, og startede med udarbejdelse af idéskitser på de 12 udvalgte opfindelser.
I sådan en proces er der meget kommunikation frem og tilbage mellem kunde og illustrator
De færdige bannere blev 210 x 210 cm, og endte som herunder. Illustrator er Martin Nielsen fra Gekko Design. En meget anvendt free-lancer hos Mezzoforte.
Omdan produktionshallerne til festlokaler
Vi var udfordret af meget store bygninger og ret meget inventar, så det blev storformatdesign – som i rigtigt stort.
En rumadskillelse på 23 x 6 meter og en printet reolafdækning på 17 x 3,3 meter inde i hal 3 samt et indgangsbanner med dør på 5 x 5 meter. Det dannede de ydre rammer for lokalet i selve produktionshallen, og så skulle de 12 bannere på 210x210cm hænges op.
På trods af at vi havde valgt at fokusere på fremtiden var indgangen til hal 3 forberedt med rød løber og kaldt “Walk of Fame”.
Her var der på vejen opsat 6 roll-ups med lidt historier fra hvert årti op.
Det lykkedes at gøre den store produktionhal informativ og næsten hyggelig 😉
“Gæstebogen” var et opsat videokamera på vejen ud. Her kunne hver enkelt gæst lægge en hilsen.